Blog van Joke, jullie trainer

678526277784092672-CWqcDfEWIAAkL0Z

Onze hardloopgroep heeft veel verschillende mensen en ik vind het leuk om iedereen wat aan te reiken over hardlopen, over bewegen in het algemeen en over gezondheid van lichaam en geest. Tenslotte zijn de ideeën en inzichten hierover steeds in beweging en het is belangrijk om je niet door de waan van de dag te laten leiden. Dus geen waarheden verwachten van clickbait artikelen, zelfs kwaliteitskranten maken zich hier schuldig aan. Achter het magische zinnetje “onderzoek wijst uit dat…” komt niet altijd een feit dat inderdaad door onderzoek is aangetoond. Journalisten halen de verkeerde boodschap uit een publicatie, of het is een flutonderzoek.
En dan nog heb je niet altijd praktisch iets aan dit soort artikelen. Verandert het je leven als je leest dat het gezond is om iedere dag 300 gram groente te eten? Ik denk niet dat dit veel mensen inspireert om dat daadwerkelijk te gaan doen.
Als mensen tips vragen gaat het vaak om een detail. Is het goed voor je om supplement A of B te slikken? Is iedere dag twee minuten een plankhouding aannemen goed voor je buikspieren? Is één keer per week 45 minuten matig trainen beter dan 3 keer per week wat intensiever trainen? Op deze vragen is geen goed antwoord te geven. Het gaat erom dat je de basis goed hebt. Is je slaappatroon op orde, kun  je je stress menagen, eet je doorgaans goede gezonde maaltijden? Dat is namelijk de basis en het is een basis waar je als individu al veel moeite mee kan hebben om het op orde te krijgen en het op orde te houden. Werk aan de basis, ontwikkel goede dagelijkse en wekelijkse gewoonten en je voelt je goed. Ga nog een stapje verder door hele goede beslissingen te nemen en je voelt je geweldig!

LaRoche1017

Graag wil ik duidelijk scheppen over het begrip "tempo". Wij lopers zijn allemaal plezierlopers, we gaan ons niet kwalificeren voor de olympische spelen om maar iets te noemen. Dus je kunt lekker op je sloffen je rondje door het park lopen en je heerlijk voelen.  Of je wilt toch jezelf overstijgen en een serieuze persoonlijke prestatie neerzetten. Dan moet je een paar dingen op orde hebben. Genoeg slapen, gezond eten, stress managen. En op het juiste tempo lopen. Leer hier alles over het hardlooptempo

 

decentrunning

Naked running, je ziet het steeds minder. Als je in het park loopt zie je veel joggers met een iPhone in hun had, bijna altijd jonge vrouwen. Of lopers hebben een sportwatch om hun pols. Wat vind ik daarvan: Naked running

devil's trail schiermonnikoog

Hardlopen en ademhaling: Ademhaling
Hier schrijf ik over hoe vaak je ademhaalt of zou moeten ademhalen.
Over ademhalingoefeningen.
Over neusademhaling, en wie had gedacht dat dat zo metal is! Whoa, ik wist dat neusademen veel voordelen geeft boven mondademen maar dat het zo diep zou gaan had ik niet gedacht. Er komen steeds meer en nieuwe inzichten over hoe het menselijk lichaam werkt en we worden niet teleurgesteld!
Als laatste heb ik het over de tong, over de tongpositie. Zeer interessant!